Het valt niet mee om aan opdrachten te komen als freelance illustrator.
De concurrentie is groot.
Hoe val je op tussen al die andere illustratoren?

Ik ben nu een paar jaar bezig en tot nog toe kwamen opdrachtgevers altijd naar mij toe.
Ze leken wel uit de lucht te komen vallen, haha!
Hoe ik dat doe?
Lees verder als je het geheim wilt ontrafelen.

animated GIF promotiefilmpje van illustrator/grafisch ontwerper Hilde Reurink

Je eigen werk verkopen

Op netwerkbijeenkomsten voor ondernemers stap ik altijd met veel zelfvertrouwen op potentiële klanten af.
Ik overtuig hem/haar van mijn kwaliteiten als illustrator met een verrassende elevator pitch.
Daarna luister ik geïnteresseerd naar het verhaal van mijn gesprekspartner.
De ondernemer blijkt een probleem te hebben en ik vraag hoe ik hem/haar met mijn kennis zou kunnen helpen.
Na afloop van ons gesprek geef ik mijn opvallend vormgegeven visitekaartje en laat een onvergetelijke indruk achter.
Zo, dat ging goed, weer een mogelijke opdrachtgever erbij!

Introverte ondernemer

Bovenstaande scenario is niet zoals ik het doe.
Ik zou willen dat ik het kon, maar het past niet bij mij.
Waarschijnlijk ben ik niet extrovert genoeg voor deze aanpak.
In werkelijkheid ben ik een hele slechte verkoper van mijn eigen werk.

Liever besteed ik mijn tijd aan tekenen, vakkennis bijwerken of schrijven voor mijn weblog.
Bezig met creatief werk.
Vast herkenbaar als je zelf illustrator of ontwerper bent…
Ik ben niet de enige, gezien dit artikel over introverte zzp’ers dat ik vond op de site van Sonja van Vuren.

Ik mag dan wel geen goede verkoper zijn, opdrachten krijg ik wel!
Het verbaast me altijd weer als ik een telefoontje of mailtje van een onbekende opdrachtgever krijg.
Hoe heeft hij of zij mij gevonden???

illustratie van een metrokaart als symbool voor een netwerk

Online vindbaarheid vergroten

Vanaf de start van mijn bedrijf heb ik altijd hard gewerkt aan mijn online vindbaarheid:

  • Vanaf 2007 blog ik al
  • Ik besteed veel tijd aan het schrijven van content voor mijn weblog
  • Voor mijn portfolio bouwde ik zelf een aparte website (die ik regelmatig update)
  • Ik ben actief op social media: Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn
  • De eerste jaren ruilde ik actief linkjes met andere websites

Al dat harde werken is gelukkig niet voor niets.
Opdrachtgevers vinden me meestal via een zoekopdracht in Google.
Ze zoeken bijvoorbeeld op “illustrator Zwolle” of op “collage illustratie”.
En via Google afbeeldingen vinden ze werk van mij dat ze aanspreekt.
Zo kom ik aan opdrachten zonder dat ik zelf actief opdrachtgevers hoef te benaderen.

Advertentiecampagne om je werk te promoten

Maar… om fulltime van mijn illustratiewerk te kunnen leven is het niet genoeg.
Bij lange na niet, helaas.
Er moet dus iets gebeuren!
Adverteren?
Niet mijn eerste keus, maar misschien werkt het wel.

Op Google AdWords maakte ik een advertentiecampagne aan.
De volgende stap wordt adverteren op Facebook.
Kijken of het werkt.
Wordt vervolgd…

Lees ook:


foto illustrator Hilde Reurink Hilde Reurink is freelance illustrator/grafisch ontwerper.
Ze ontwerpt en illustreert o.a. boeken, tijdschriften, flyers, posters, websites en wenskaarten.

Bekijk meer werk van Hilde op:
portfolio Hilde Reurink Kaartje2go icoontje Society6 icoontje Instagram icoontje Facebook icoontje Pinterest icoontje LinkedIn icoontje